Sådan er gennemsnitsprisen beregnet
Her kan du læse mere om, hvordan
gennemsnitspriserne og CO2-udledningerne pr. 100 km på fossile brændstoffer og
alternative drivmidler for udvalgte bilsegmenter beregnes.
Metode til sammenligning
af priserne på fossile brændstoffer og alternative drivmidler
Metoden til sammenligning af priserne på
fossile brændstoffer og alternative drivmidler er bestemt af
Europa-Kommissionen og er fastsat i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2018/732 af 17. maj 2018 om en fælles metode til sammenligning af
enhedspriserne for alternative brændstoffer i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU af 22. okt. 2014 om
etablering af infrastruktur om alternative brændstoffer.
Metoden fastlægger den grundlæggende
beregningsmodel bag den vejledende sammenligning af priser på fossile
brændstoffer og alternative drivmidler. Beregningen tager udgangspunkt i
udvalgte personbiler, der er solgt i Danmark, og som er sammenlignelige men
anvender forskellige drivmidler.
Efter denne metode udtrykkes
gennemsnitspriserne på fossile brændstoffer og alternative drivmidler for
udvalgte bilsegmenter, som et beløb i danske kroner pr. 100 km.
Gennemsnitsprisen for udvalgte bilsegmenter
pr. 100 km kaldes en FPC-price (Fuel Price Comparison).
Regnestykket bag
FPC-priser
Beregning
af de gennemsnitlige priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler
pr. 100 km for udvalgte bilsegmenter (FPC-priser) baseres på to faktorer:
- Brændstofforbrug
eller drivmiddelforbruget for køretøjer pr. 100 km som anført i køretøjernes typegodkendelsesattest
- Gennemsnitlige
brændstofpriser eller drivmiddelpriser
De gennemsnitlige priser på fossile
brændstoffer og alternative drivmidler pr. 100 km for udvalgte bilsegmenter
(FPC-priser) beregnes efter følgende formel:

Brændstofforbrug
For at gennemføre FPC-beregningen er første
skridt at udvælge køretøjer, så brændstofforbrugsværdierne kan beregnes. Da det
ikke er muligt at gennemføre beregningerne for alle tilgængelige køretøjer i
Danmark, segmenteres køretøjerne; de inddeles altså i bilklasser, og de
gennemsnitlige priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler vises
derfor for de udvalgte bilklasser.
Færdselsstyrelsen segmenterer hvert
kalenderår solgte køretøjer i Danmark. Segmenteringen tager afsæt i følgende
bilsegmenter, som også anvendes af Europa-Kommissionen:
A:
Mikro
B: Lille
C: Mellem
D: Stor
E: Premium
F: Luksus
J: SUV
M: MPV
S: Sport
SUV-underklasse
J: SUV B –
Lille
J: SUV C –
Mellem
J: SUV D – Stor
J: SUV E –
Premium
J: SUV F –
Luksus
J: SUV X –
Offroad
MPV-underklasser
M: MPV C –
Mellem
M: MPV D – Stor
M: MPV E –
Premium
M: MPV F –
Luksus
Køretøjerne, der inddrages i
Færdselsstyrelsens segmentering, omfatter kun mono-fuel (køretøjer, som kun
benytter én type drivmiddel), elektriske- og brændselscellekøretøjer, mens
ombyggede, flex-fuel- og hybridkøretøjer ikke er medtaget. Mild-hybrider
behandles som mono-fuel køretøjer.
Data om solgte køretøjer stammer fra
Bilstatistik.dk og er fra perioden den 1. januar 2021 til den 31. december
2021. For at se en komplet liste over nyregistrerede køretøjer solgt i Danmark
i 2021 klik her. For at se en liste
over de køretøjer, som er indgået i beregningerne bag prissammenligningen klik her.
Færdselsstyrelsen evaluerer hvert
kalenderår, under hensyn til en eventuel europæisk udvikling, den anvendte
segmenteringsmetode og segmenteringsklasser.
For hvert bilsegment udvælges en top-5 af
de bedst sælgende biler pr. brændstoftype eller drivmiddeltype i det foregående
kalenderår. Dette gøres på model-niveau, hvor alle tilgængelige varianter
indgår. I den situation, hvor der ikke er fem bilmodeller tilgængelig på det
danske marked (eksempelvis brint) kan beregningsgrundlaget være mindre end 5
bilmodeller.
For de fem bedst sælgende biler beregnes et
salgsvægtet gennemsnitligt brændstofforbrug for hver bilmodel med dertilhørende
varianter.
På baggrund af de fem salgsvægtede
gennemsnitlige WLTP-værdier beregnes det samlede salgsvægtede gennemsnitlige
WLTP-forbrug pr. drivmiddeltype pr. bilsegment. Målemetoden Worldwide
Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) bruges til at måle en bils
officielle brændstofforbrug. Målingen bliver foretaget i et laboratorie med en
fastsat standardmetode.
Du kan læse mere om
målemetoder for bilers brændstofforbrug her.
Gennemsnitlig
drivmiddelpris
Estimeringerne af de gennemsnitlige
brændstof- og drivmiddelpriser for udvalgte brændstoffer og drivmidler opgøres
i danske kroner pr. konventionel enhed for det foregående kalenderkvartal.
For de udvalgte fossile brændstoffer
beregnes de gennemsnitlige priser på baggrund af gældende listepriser i det
foregående kalenderkvartal. Listeprisen er dagsprisen på brændstof, som
udregnes efter de internationale markedsvilkår.
For de drivmidler, hvis priser ikke er
skiftende på daglig basis, beregnes den gennemsnitlige drivmiddelspris på
baggrund af fastprisen på drivmidlet.
For el beregnes tre gennemsnitlige priser;
én gennemsnitspris på el ved hjemmeopladning, én gennemsnitspris på opladning
ved offentligt tilgængelige ladestandere med en effekt på mellem 11-50 kW og én
gennemsnitspris på opladning ved offentligt tilgængelige lynladere på en effekt
mellem 150-350 kW.
Den gennemsnitlige pris på el ved
offentligt tilgængelige ladestandere beregnes på baggrund af udbudspriserne på
el pr. kWh i det foregående kalenderkvartal.
Den gennemsnitlige pris på el pr. kWh ved
hjemmeopladning beregnes på baggrund af el-leverandørernes udbudspris og med en
antagelse om et årligt forbrug for en gennemsnitlig husstand, som er fastsat af
Forsyningstilsynet.
Metode til udregning af
CO2-udledninger på fossile brændstoffer og alternative drivmidler
I prissammenligningstabellen kan du ud over
gennemsnitsprisen på udvalgte drivmidler også se to forskellige CO2-tal
for udvalgte drivmidler.
Det ene CO2-tal dækker over den
direkte CO2-udledning i gram pr. 100 km under kørsel for udvalgte
bilsegmenter. CO2-tallet er beregnet på baggrund af et vægtet
gennemsnit for CO2-udledningen for det pågældende bilsegments top-5 mest
solgte biler ved hjælp af WLTP-tal. Du kan læse mere om målemetoden WLTP her.
Det andet CO2-tal er et udvidede
CO2-tal, som dækker over både udvinding og produktionen af
drivmidlerne samt udledninger under kørsel. Dette CO2-tal udregnes
som forventede vugge-til-grav udledninger for 2022 baseret på de faktiske
brændstofdata fra 2020. Fremskrivningen til 2022 baserer sig på vedtaget
politik og regulering samt på historiske trends. Tallet er beregnet af
Energistyrelsen på vegne af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Du kan læse
mere om metoden for udregningerne af det udvidede CO2-tal her.