Sådan er gennemsnitsprisen beregnet

Her kan du læse mere om, hvordan gennemsnitspriserne per 100 km på fossile brændstoffer og alternative drivmidler for udvalgte bilsegmenter beregnes.

Metode til sammenligning af priserne på fossile brændstoffer og alternative drivmidler

Metoden til sammenligning af priserne på fossile brændstoffer og alternative drivmidler er bestemt af Europa-Kommissionen og er fastsat i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/732 af 17. maj 2018 om en fælles metode til sammenligning af enhedspriserne for alternative brændstoffer i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU af 22. okt. 2014 om etablering af infrastruktur om alternative brændstoffer.

Metoden fastlægger den grundlæggende beregningsmodel bag den vejledende sammenligning af priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler. Beregningen tager udgangspunkt i udvalgte personbiler, der er solgt i Danmark, og som er sammenlignelige, men anvender forskellige drivmidler.

Efter denne metode udtrykkes gennemsnitspriserne på fossile brændstoffer og alternative drivmidler, for udvalgte bilsegmenter, som et beløb i danske kroner per 100 km.

Gennemsnitsprisen for udvalgte bilsegmenter per 100 km kaldes en FPC-price (Fuel Price Comparison).

Regnestykket bag FPC-priser

Beregning af de gennemsnitlige priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler per 100 km for udvalgte bilsegmenter (FPC-priser) baseres på to faktorer:

  1. Brændstofforbrug eller drivmiddelforbruget for køretøjer per 100 km som anført i køretøjernes typegodkendelsesattest
  2. Gennemsnitlige brændstofpriser eller drivmiddelpriser

De gennemsnitlige priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler per 100 km for udvalgte bilsegmenter (FPC-priser) beregnes efter følgende formel:



Brændstofforbrug

For at gennemføre FPC-beregningen er første skridt at udvælge køretøjer, så brændstofforbrugsværdierne kan beregnes. Da det ikke er muligt at gennemføre beregningerne for alle tilgængelige køretøjer i Danmark, segmenteres køretøjerne; de inddeles altså i bilklasser og de gennemsnitlige priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler vises derfor for de udvalgte bilklasser.

Færdselsstyrelsen segmenterer hvert kalenderår solgte køretøjer i Danmark. Segmenteringen tager afsæt i følgende bilsegmenter som også anvendes af Europa-Kommissionen:

A: Mikro

B: Lille

C: Mellem

D: Stor

E: Premium

F: Luksus

J: SUV

M: MPV

S: Sport


SUV-underklasse

J: SUV B – Lille

J: SUV C – Mellem

J: SUV D – Stor

J: SUV E – Premium

J: SUV F – Luksus

J: SUV X – Offroad


MPV-underklasser

M: MPV C – Mellem

M: MPV D – Stor

M: MPV E – Premium

M: MPV F – Luksus


Køretøjerne, der inddrages i Færdselsstyrelsens segmentering, omfatter kun mono-fuel (køretøjer, som kun benytter én type drivmiddel) , elektriske- og brændselscellekøretøjer, mens ombyggede, flex-fuel- og hybridkøretøjer ikke er medtaget. Mild-hybrider behandles som mono-fuel køretøjer.

Data om solgte køretøjer stammer fra DBI-IT og er fra perioden den 1. januar 2020 til den 31. december 2020. For at se en komplet liste over nyregistrerede køretøjer solgt i Danmark i 2020 klik her. For at se en liste over de køretøjer, som er indgået i beregningerne bag prissammenligningen klik her.

Færdselsstyrelsen evaluerer hvert kalenderår, under hensyn til en eventuel europæisk udvikling, den anvendte segmenteringsmetode og segmenteringsklasser.

For hvert bilsegment udvælges en top-5 af de bedst sælgende biler per brændstoftype eller drivmiddeltype i det foregående kalenderår. Dette gøres på model-niveau, hvor alle tilgængelige varianter indgår. I den situation, hvor der ikke er fem bilmodeller tilgængelig på det danske marked (eksempelvis brint) kan beregningsgrundlaget være mindre end 5 bilmodeller

For de fem bedst sælgende biler beregnes et salgsvægtet gennemsnitligt brændstofforbrug for hver bilmodel med dertilhørende varianter

På baggrund af de fem salgsvægtede gennemsnitlige WLTP-værdier beregnes det samlede salgsvægtede gennemsnitlige WLTP-forbrug per drivmiddeltype per bilsegment. Målemetoden Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) bruges til at måle en bils officielle brændstofforbrug. Målingen bliver foretaget i et laboratorie med en fastsat standardmetode.

Du kan læse mere om målemetoder for bilers brændstofforbrug her.

Gennemsnitlig drivmiddelpris:

Estimeringerne af de gennemsnitlige brændstof- og drivmiddelpriser for udvalgte brændstoffer og drivmidler opgøres i danske kroner per konventionel enhed for det foregående kalenderkvartal.

For de udvalgte fossile brændstoffer beregnes de gennemsnitlige priser på baggrund af gældende listepriser i det foregående kalenderkvartal. Listeprisen er dagsprisen på brændstof, som udregnes efter de internationale markedsvilkår.

For de drivmidler, hvis priser ikke er skiftende på daglig basis, beregnes den gennemsnitlige drivmiddelspris på baggrund af fastprisen på drivmidlet.

For el beregnes tre gennemsnitlige priser; én gennemsnitspris på el ved hjemmeopladning, én gennemsnitspris på opladning ved offentligt tilgængelige ladestandere med en effekt på mellem 11-50 kW og én gennemsnitspris på opladning ved offentligt tilgængelige lynladere på en effekt mellem 150-350 kW.

Den gennemsnitlige pris på el ved offentligt tilgængelige ladestandere beregnes på baggrund af udbudspriserne på el pr. kWh i det foregående kalenderkvartal.

Den gennemsnitlige pris på el pr. kWh ved hjemmeopladning beregnes på baggrund af el-leverandørernes udbudspris og med en antagelse om et årligt forbrug for en gennemsnitlig husstand, som er fastsat af Forsyningstilsynet.


Forklaring af data

Det mest solgte segment vises i midten af tabellen, og de 2 næst mest solgte vises til venstre og højre for det mest solgte segment. Beregningerne er baseret på data fra De Danske Bilimportører, senest opdateret d. 07-06-2021.

I år 2020 blev der samlet solgt 197.847 køretøjer. Af disse var det segment, der solgte mest: B: Lille med 44.688 solgte biler.
Prisen beregnes ud fra de 197.847 solgte biler i år 2020, hvor vi baserede tallet på de 5 mest solgte i segmentet. Derudfra har vi beregnet det gennemsnitlige forbrug (x 100 km).


A: Mikro
111,65g. (Benzin) 0g. (Diesel) 0g. (Gas) 0g. (Brint) 0g. (El hjemmeopladning) 0g. (El offentlig opladning) 0g. (El offentlig lynopladning)

B: Lille
114,84g. (Benzin) 111,7g. (Diesel) 0g. (Gas) 0g. (Brint) 0g. (El hjemmeopladning) 0g. (El offentlig opladning) 0g. (El offentlig lynopladning)

C: Mellem
133,37g. (Benzin) 134,12g. (Diesel) 0g. (Gas) 0g. (Brint) 0g. (El hjemmeopladning) 0g. (El offentlig opladning) 0g. (El offentlig lynopladning)

Oversigt over drivmidler og segmenter

Drivmidler og segmenter

Drivmiddel

Pris på Drivmiddel

Segment

Benzin

0

A: Mikro, B: Lille, C: Mellem

Diesel

0

B: Lille, C: Mellem

Gas

0

Brint

0

El hjemmeopladning

0

A: Mikro, B: Lille, C: Mellem

El offentlig opladning

0

A: Mikro, B: Lille, C: Mellem

El offentlig lynopladning

0

A: Mikro, B: Lille, C: Mellem